Co się dzieje w tłumiku

Gdyby spytać przeciętego posiadacza samochodu, co się dzieje w jego tłumiku, pewnie podniósł ze zdumieniem brwi nie bardzo wiedział o co mi chodzi. Silnik tak, to skomplikowana bestia, pełno części jakieś zawory, tłoki, wał korbowy i wszystko to w ruchu. Także koła i przekładnia, czyli skrzynia biegów, to skomplikowane urządzenia, ba nawet wycieraczki coś robią, a tłumik samochodowy? Nic bardziej mylnego, okazuje się że zachodzą tu procesy, będące materializacją długoletnich badań naukowców nad rozprzestrzenianiem się fal dźwiękowych i inżynierów, specjalistów od materiałów tłumiących. W każdym współczesnym tłumiku samochodowym zachodzą procesy które w zależności od prędkości obrotowej silnika spalinowego i związanego z tym prędkością wypływu spalin, temperatury pracy tłumika, składu mieszani gazów wylotowych, redukują falę dźwiękową, a właściwie wartość jej amplitudy do granic założonych prze konstruktorów i projektantów tłumika samochodowego, jednocześnie nie zakłócając laminarnego przepływu spalin do króćca tłumika, gdyż byłoby to dodatkowym źródłem hałasu. Zadaniem inżynierów specjalistów do wytłumiania fal dźwiękowych, by możliwa byłaby taka sytuacja by się wzajemnie wytłumiły. Czyli od czego zachorowałeś – tym się lecz. W fizyce zjawisko to nosi nazwę interferencji i polega na wygaszeniu dwóch fal które mają taką samą amplitudę, lecz przeciwną fazę do zera. Jest to oczywiście przypadek idealny w praktyce nie spotykany, bo warunki pracy tłumika samochodowego są bardzo zmienne, tak więc fale dźwiękowe, które mają być wyeliminowane, są dynamicznie zmienne. Można to uzyskać jedynie na drodze żmudnych badań i „dostrojenia” układu wydechowego i oczywiście tłumików do każdego konkretnego typu silnika spalinowego. Nawet drobna zmiana konstrukcyjna silnika może wpłynąć na częstotliwość, amplitudę i charakterystykę emitowanych przez niego fal dźwiękowych które musi wyeliminować tłumik samochodowy. Można powiedzieć – tak wiele się dzieje w tak małej puszce, a nic nie słychać. I o to chodzi.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)