Co siedzi w tłumiku

Układ wydechowy każdego pojazdu samochodowego składa się z podstawowych elementów jakimi są kolektor wydechowy, często tzw. dwururka, katalizator, sonda lambda, rura wydechowa i bohater tego artykułu czyli tłumik. We współczesnych silnikach wysokoprężnych, popularnych dieslach często stosuje się jeszcze filtr cząstek stałych. Po co w układzie wylotowym jest tłumik? Głównym jego zadaniem ograniczenia hałasu wytworzonego przez silnik. Służy także do przetwarzania spalin silnikowych na nietoksyczne produkty. Następuje w wyniku dodatkowego utlenienia się (spalenia) cząstek wydobywających się z silnika.  Tłumiki z grubsza można podzielić na dwa rodzaje – tłumiki wstępne (absorpcyjne) przelotowe, zbudowane ze stalowej rury z otworami umieszczonej w większej róże wypełnionej materiałem dźwiękochłonnym (wata stalowa lub szklana). Zaletami takiego tłumika są niskie opory przepływu spalin i tłumienie dźwięków o wyższych częstotliwościach, dlatego jest używany jako pierwszy tłumik w układzie wydechowym. Tłumiki końcowe przeważnie znacznie większe od tłumików wstępnych najczęściej budowane są jako tłumiki refleksyjne, zbudowane z wielu komór, o różnej wielkości, połączonych ze sobą. Dla tych tłumików charakterystyczny jest znaczny opór przepływu spalin oraz tłumienie dźwięków o niskiej częstotliwości. Oczywiście tłumiki produkowane są w wielu wielkościach i właściwie każdy silnik ma indywidualnie dobrany tłumik o odpowiedniej charakterystyce. Istnieją różnice w budowie układów wydechowych i samych tłumików. Można rozróżnić konstrukcje do samochodów osobowych, ciężarowych, benzynowych, diesla. Osobne miejsce zajmują wszelkiego typu tłumiki stosowane w autach tunnigowanych i sportowych. Często konstrukcje te są indywidualnie dobierane do poszczególnego egzemplarza silnika i postawionego przed pojazdem zadnia. Na plan dalszy schodzi tu głośność i trwałość tłumików. podstawowym parametrem jest jak najmniejsze ograniczenie parametrów silnika i osiągnięcie maksymalnej mocy.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)