Coraz trwalsze tłumiki

Tłumiki samochodowe są coraz trwalsze. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, gdy panowała wymyślona przez Włochów doktryna jednorazowego auta, trwałość tłumików samochodowych była bardzo niska. Skoro zakładano, ze tłumik samochodowy ma wytrzymać tylko tyle ile samochód, czyli około pięciu, sześciu lat nie było sensu rozwijać technologii zwiększających trwałość samochodowych tłumików. Dopiero zmiana koncepcji budowy pojazdów samochodowych, generalne zwiększenie jego trwałości wymusiła takie same zmiany u producentów tłumików samochodowych. Wtedy to właśnie wprowadzono tłumiki o wydłużonej żywotności, na które producenci dawali gwarancje na dziesięć lat. Zaczęto powlekać tłumiki samochodowe aluminium, a do budowy standardem stały się blachy stalowe o podwyższonej odporności na korozję. W wersjach ekskluzywnych zaczęto budować tłumiki samochodowe ze stali nierdzewnej, tytanu i ceramiki. Mimo zdecydowanie wyższej ceny tłumiki takie często stosowane są w tuningu aut sportowych, oraz do limuzyn. Zmieniło się także wnętrze tłumików. Zaczęto stosować bardziej wydatne algorytmy tłumienia fal dźwiękowych poprzez rezonans i zjawisko interferencji. Spowodowało to że tłumiki samochodowe mogły być mniejsze i lżejsze, co zaowocowało większą trwałością mocowań, narażonych na mniejsze obciążenie. Bolączką samochodziarzy za czasów PRL-u była właśnie bardzo niska jakość uchwytów metalowo-gumowych stosowanych do mocowania tłumików samochodowych. Na przykład w samochodzie Trabant (wytwór NRD-owskiej fabryki w Zwickau) wieszaków tych było prawie tuzin, ale rzadko zdarzało się, aby wszystkie były sprawne. Dziś nie występuje problem wieszaków, między innymi dzięki zastosowaniu nowych mieszanek gumy odpornych na smary i sól. Przyszłością tłumików samochodowych są technologie rodem z techniki kosmicznej, gdzie odporność urządzenia na ekstremalnie wysokie temperatury nie jest problemem, a uzyskuje się ją przez powszechne zastosowanie materiałów spiekanych i ceramiki przemysłowej.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)