Nowości w produkcji samochodowych tłumików

Tłumik samochodowy, często niedoceniany element naszego samochodu też przechodzi ewolucję. Jest ona może mniej widoczna niż inne zmiany konstrukcyjne i mody samochodowe, ale jednak jest. Duży postęp w konstrukcji samochodowych tłumików nastąpił w dziedzinie materiałoznawstwa. Dziś do produkcji tłumików samochodowych coraz powszechniej używane są technologie pochodzące z techniki rakietowej i kosmicznej, używanie do produkcji spawania w atmosferze argonu lub innych gazów szlachetnych, napawania aluminium na gotowe elementy tłumików samochodowych spowodowało wydłużenie ich żywotności do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Także sama konstrukcja tłumików uległa zmianie. Produkowane są aktualnie tłumiki samochodowe które wykorzystują do tłumienia hałasu zjawisko interferencji i zasadę refleksji. Poczciwe tłumiki absorpcyjne używane są tylko jako tłumiki w zestawach. Zresztą dziś współczesny samochód standardowo posiada dwa, a czasem trzy tłumiki samochodowe. Tłumik interferencyjny działa na zasadzie zjawiska wzajemnego wygaszania się fal dźwiękowych o tej samej częstotliwości, ale przeciwnej fazie. Interferencja taka najczęściej uzyskiwana jest przez rozwidlenie przewodu wylotowego na dwa lub trzy przewody o różnej długości, a następne z powrotem ich połączenie. Ze względu na to że spaliny biegną drogami o różnych długościach, w chwili połączenia ich z powrotem osiągamy ciągi spalin o różnej fazie. Niestety możliwe jest to jedynie przy stałej prędkości obrotowej silnika. Inaczej działa tłumik refleksyjny. Poprzez wielokrotne odbijanie poruszającej się wraz ze spalinami fali dźwiękowej następuje jej osłabienie i stłumienie hałasu. Utrata energii związane z odbijaniem się fal dźwiękowych powoduje tłumienie odgłosów pracy silnika. Odbicie fali następuje przy zmianie przekroju przewodu, lub gdy fala trafia na jakiś element stojący na drodze spalin. Tłumiki takie składają się z komór, będących rezonatorami, rozmieszczonych na trasie przepływu spalin.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)