Sportowy z homologacją

Wielu zwolenników tunningu sportowego swoich maszyn pyta, czy gdy wymieni się tłumik oryginalny na tłumik sportowy, to samochód traci homologację i policja może zatrzymać dowód rejestracyjny? Wielu producentów części do tunningu wytwarzających tłumiki sportowe posiada tak zwaną homologację europejską. Można ją uzyskać w upoważnionych europejskich ośrodkach badawczych na przykład w Niemczech i Włoszech. Homologację muszą także mieć bardzo popularne na rynku końcówki układu wydechowego. Istnieją także polskie uregulowania prawne dotyczące tłumików sportowych. Są one zawarte w Dzienniku Ustaw nr 32 poz. 262 do którego stosują się służby kontrolujące na terenie Polski. Uregulowania te określają na przykład głośność pojazdu na poziomie 93 dB (silnik benzynowy) oraz 96 dB (silnik diesla. Należy także pamiętać, iż ingerencja w inne elementy układu wydechowego (kolektor, katalizator czy tłumik środkowy) powodują utratę homologacji. Większość producentów udziela na tłumiki sportowe gwarancji na okres dwudziestu czterech miesięcy. Przy okazji trwałość tłumików sportowych jest oceniana przez ekspertów na minimum 3 lata, choć często się zdarza że takie tłumiki wytrzymują pięć lat eksploatacji a czasem i dłużej. Żywotność tłumika sportowego w dużym stopniu zależy od sposobu użytkowania. Tłumiki także sportowe lepiej pracują gdy pojazd pokonuje dłuższe dystanse, gdyż wtedy tłumiki mogą „odparować”. Natomiast przy jeździe miejskiej należyte rozgrzanie tłumika jest nie możliwe. Tłumiki na ogół wykonywane są ze stali aluminiowanej, bądź nierdzewnej. Tłumiki sportowe nawet przy zachowaniu wymagań homologacyjnych pozwalają odczuć poprawę mocy i dynamiki silnika spalinowego. Dzięki wolno-przepływowej konstrukcji tłumików sportowych można uzyskać redukcję przeciwciśnienia gazów od 35 do 85%. Powoduje to efektywną poprawę mocy silnika spalinowego o 3 do 5 %. Jeszcze jedną zauważalną różnicą jest zmiana barwy dźwięku – przy niezbyt głośnej pracy brzmią lekkim „brzmieniem basowym” zwłaszcza przy obniżaniu z obrotów.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)