Tłumik na interferencje

Układ wydechowy samochodu należy do bardzo ważnych rozwiązań jakie zainstalowano w pojazdach. Najważniejszą rolą tego układu jest odprowadzenie związków chemicznych w postaci spalin jakie powstały podczas pracy silnika. Odprowadzanie spalin jest procesem, który przebiega nieprzerwanie podczas jazdy. Należy zaznaczyć, że każde zaburzenie w odprowadzeniu produktów pracy silnika negatywnie wpływa na jego stan techniczny i może doprowadzić do awarii samego serca samochodu czyli silnika. Układ wydechowy nie jest jednorodny, składa się z kilku bardzo ważnych elementów, wśród których znajduje się tłumik interferencyjny silnika spalinowego. Współczesne układy wydechowe zawierają już nie jeden a kilka tłumików interferencyjnych ale nie tylko, konstruktorzy zajmujący się mechaniką jezdną pojazdów w tym zakresie skonstruowali już też inne model tłumików takie jak tłumik kombinowany czy tłumik refleksyjny czy też tłumik absorpcyjny. Ogólnie zasada działania tłumika interferencyjnego jest bardzo prosta. Działanie jego opiera się na wykorzystaniu zjawiska akustycznego polegającego na wzajemnym wygłuszaniu się dwóch fal dźwiękowych poprzez nałożenie ich na siebie wzajemnie i przesuniecie ich faz o połowę długości każdej z fal. Skuteczność działania tłumików interferencyjnych jest jednak ograniczona prędkością obrotową silnika. Najlepiej spełniają one swoje zadania przy jednej stałej prędkości, mając określoną fazę drgań do wyciszenia. Dlatego też w trosce o komfort jazdy oraz przede wszystkim środowisko naturalne w samochodach montuje się bardziej uniwersalne tłumiki, które powstały w laboratoriach całkiem niedawno. Jako pierwsze pojawiły się tłumiki kombinowane. Co prawda tłumiki te nie radzą sobie z hałasem o szerokich częstotliwościach ale dzięki wzmocnionej obudowie z podwójnej blachy stalowej skutecznie wytłumiają na wstępie hałas powstały w silniku. Ciekawym rozwiązaniem jest tak zwany tłumik refleksyjny, który zbudowany jest z kilku komór i rurek, są to rezonatory o które odbijają się fale dźwiękowe ze spalinami. W skutek tych odbić fala dźwiękowa traci dużo energii i zostaje wytłumiona. Dziś te tłumiki są podstawowym elementem układu wydechowego.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)