Tłumiki samochodowe końcowe

Konstrukcja samochodowych tłumików jest dość prosta. Jest to puszka z przegrodami i materiałami tłumiącymi która ma za zadnie maksymalnie stłumić hałas pracy sinika, przy jednoczesnym jak najmniejszym oporze przepływu spalin. Tłumiki samochodowe można podzielić na środkowe, często nazywane przelotowymi ze względu na swoją konstrukcję i tłumiki samochodowe końcowe o odmiennej konstrukcji. Tłumiki samochodowe końcowe często nazywane też absorpcyjnymi ze względu na swój charakter działania mają odmienną konstrukcję od tłumików samochodowych przelotowych. Są większe, przeważnie bardziej płaskie i co bardzo charakterystyczne dla nich obieg spalin przez ten typ tłumika samochodowego jest bardziej skomplikowany. Na trasie przelotu spalin znajdują się przegrody i komory odpowiednio ukształtowane tak, by w maksymalnym stopniu, ale nie zaburzając laminarnego przepływu spalin wytłumić dźwięki pochodzące z pracującego silnika. Przegrody tłumiące w tłumikach samochodowych końcowych są często wykonane ze stali szlachetnej i wytłumione materiałami izolacyjnymi. Wszystko to jest konstruowane po to by wytłumić poruszającą się wraz ze splinami falę dźwiękową. W nowoczesnych samochodowych tłumikach końcowych producenci wykorzystują zjawisko interferencji fal dźwiękowych, czyli wygaszenia się fali dźwiękowej w momencie zetknięcia się fali o takiej samej amplitudzie, ale odwrotnej fazie. Wcześniejsze tłumiki były budowane na zasadzie refleksyjnej czyli polegającej na wytłumieniu fali dźwiękowej w trakcie zderzenia z przeszkodami, jednocześnie nie zaburzając przepływu samych spalin. Materiał izolacyjny wypełniający tłumik w postaci waty metalowej, szklanej lub mineralnej ma za zadanie tłumić drgania dźwiękowe dzięki mechanicznemu przejmowaniu ich energii z fali dźwiękowej. Każdy sposób tłumienia ma swoje określone plusy i minusy i najczęściej tłumiki samochodowe wykorzystują mieszankę tych technik, aby uzyskać maksymalny efekt wytłumienia fali dźwiękowej, przy minimalnej utracie mocy silnika.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)