Tłumiki samochodowe przelotowe

Tłumiki samochodowe są nieodłączną częścią pojazdu samochodowego. Celem ich stosowania jest wytłumienie fali dźwiękowej którą niosą ze sobą gazy spalinowe. W zasadzie te proste z wyglądu urządzenia muszą pogodzić sprzeczne ze sobą założenia. Jednocześnie muszą tłumić dźwięki, ale być przepuszczalne dla przemieszczających się gazów. Dlatego też w układzie wydechowym spotykamy się z kilkoma najczęściej dwoma lub trzema tłumikami samochodowymi. Tłumik końcowy – duży i szeroki ma za zadanie usunąć z fali dźwiękowej najniższe częstotliwości fali akustycznej do około 500 Hz. Natomiast tłumiki samochodowe środkowe, albo według innego nazewnictwa pierwsze – mają za zadanie pozbawić falę akustyczną wyższych częstotliwości (powyżej 500 Hz). Ponieważ do usunięcia wysokich częstotliwości potrzebne są mniejsze środki, dlatego same tłumiki samochodowe środkowe są mniejsze i prostsze w konstrukcji niż tłumiki samochodowe końcowe. Ich budowa jest także prosta i w pewnym uproszczeniu można przyrównać ich konstrukcje do perforowanej rury otoczonej watą metalową lub mineralną. Rura środkowa wykonana przeważnie z wysokogatunkowej stali, lub nawet ze stali nierdzewnej posiada szereg otworów nawierconych na całej długości rury, przez które spaliny mają kontakt z materiałem głuszącym. Całość otoczona jest rurą o większej średnicy. Do układu wydechowego mocowana jest na zasadzie kołnierzy nasadzanych na rurę wydechową i ściśnięta uchwytami mocującymi popularnie zwanymi „cybantami”. Ze względu na to że spaliny nie napotykają tutaj prawie żadnego oporu często nazywa się je tłumikami samochodowymi przelotowymi. Do nadwozia mocowane są pojedynczymi, czasem podwójnymi uchwytami gumowymi i tak naprawdę to tylko one wymagają okresowej kontroli. Efekt tłumienia w takich tłumikach występuje w całym zakresie zmian prędkości obrotowej silnika. Mimo że na tłumiki te działają wyższe temperatury (są bliżej silnika) to ich prosta konstrukcja i mniejsze wymiary że są zdecydowanie trwalsze od samochodowych tłumików końcowych.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)