Tłumiki współczesne

Współczesne tłumiki samochodowe to małe dzieła sztuki inżynierskiej. Mało kto zdaje sobie sprawę, jak finezyjna i przemyślan jest ich budowa. Trzeba także wziąć pod uwagę to że do każdej jednostki napędowej trzeba konstruować dedykowany do niej tłumik samochodowy. Co jest największą trudnością przy konstruowaniu i budowie współczesnych tłumików samochodowych? Właśnie ta zmienność parametrów w których one pracują. Zupełnie inaczej wygląda praca tłumika samochodowego tuż po uruchomieniu silnika spalinowego, a zupełnie inaczej na maksymalnych obrotach, wtedy gdy gwałtownie przyspieszamy na przykład wyprzedzając kogoś na drodze. Inne parametry maja spaliny wydechowe, gdy silnik pracuje z prędkościom obrotową odpowiadającą biegu jałowemu, przy w pełni nagrzanym silniku, a zupełnie inaczej gdy wartość ta jest zmienna i zależna od chwilowego uchylenia przepustnicy. W konstrukcji współczesnych tłumików samochodowych wykorzystuje się najnowsze zdobycze technologii materiałowej, także procesy fizyczne które mogą tu być przydatne. Właśnie wykorzystanie najnowszych badań naukowych powoduje to że te wydawałoby się proste urządzenia są arcydziełem sztuki użytkowej. W budowie tłumików wykorzystuje się ściśle wyliczone parametry długości rur prowadzących spaliny, a także wielkości komór absorbujących fale dźwiękowe. Wszystko to po to, aby ściśle wyliczona długość drogi jaką pogniją spaliny na swojej drodze była odpowiednia by w tłumiku samochodowym wystąpiło zjawisko interferencji fal, czyli ich wzajemnego wygaszenia. Jest podstawowe zadnie inżynierskie, ale nie jedyny. Nie zwykle ważnym jest dobór własności materiału użytego do wytłumienia wnętrza tłumika samochodowego i wykorzystywanego do tłumienia intensywności fal dźwiękowych które są niesione prze z spaliny z układu wydechowego silnika spalinowego. Należy także zauważyć, że istnieją zasadnicze różnice w parametrach spalin wydobywających się z silnika z zapłonem iskrowym, a zupełnie inne parametry ma do wykorzystania tłumik samochody przystosowany do silników wysokoprężnych.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)